Skip to main content
Skip table of contents

Registrera företaget för ID06 - Vanliga frågor

Registrera företaget

Hur och var registrerar jag företaget för ID06?

Svenska företag

Utländska företag 

Se instruktioner: 

Varför står inte jag som firmatecknare?

Börja med att kontrollera att du är registrerad firmatecknare hos Bolagsverket. Om inte behöver företaget komplettera sina uppgifter med dig som firmatecknare. Den nya registreringen hos Bolagsverket kan ta en viss tid innan den aktiveras och blir synlig.

För mer information: 

ID06 AB kontrollerar mot Creditsafe när företag och firmatecknare godkänns. Därför kan exempelvis inte suppleanter verifieras som firmatecknare.

Läs mer på https://id06.se/


Vill du ha hjälp med att registrera företaget eller ditt personliga ID06-konto?

Nexus partner Sistec erbjuder personlig rådgivning för att registera företag och skapa ID06-konto. 

Mer information, priser och öppettider.


Kan kommuner och organisationer registrera sig och beställa ID06-kort?

Kommuner, landsting, myndigheter, ideella föreningar, religiösa trossamfund och stiftelser kan registreras för ID06 och måste börja med att fylla i ett formulär hos ID06 AB. Varje ansökan kontrolleras och godkänns manuellt av ID06 AB och därför kan handläggningstiden bli 1-3 veckor eller längre. Fyll i formuläret för att ansluta organisation. 


När ansökan är godkänd av ID06 AB kan företaget registreras här, och därefter går det bra att beställa ID06-kort här

Om ID06

Hur fungerar ID06-systemet?

ID06  är ett system för identifiering och kontroll för säkrare och tryggare arbetsmiljöer och kortet har en hög säkerhet på flera sätt.

Läs mer om säkerheten med ID06-kort här.

Skapa personligt ID06-konto

Hur och var registrerar jag mitt personliga ID06-konto?

Svenska företag

Utländska företag 

Se instruktioner: 

Personuppgifterna stämmer inte - vad gör jag?

Följande personuppgifter måste stämma överens:

  1. Personuppgifterna som du registrerar i ditt ID06-konto, som namn och personnummer, måste överensstämma till 100% med uppgifterna i ditt BankID, annars kommer du inte att kunna fullfölja processen med att registrera ditt ID06-konto.
  2. Personuppgifterna i kortbeställningen måste stämma överens med uppgifterna i ditt ID06-konto och ditt BankID/pass.

Om uppgifterna i beställningen inte stämmer mot BankID/pass måste beställningen korrigeras. 

Observera att innan kortinnehavaren har loggat in med BankID eller skannat sitt pass står nationaliteten som felaktig eftersom det inte finns någon verifierad nationalitet ännu, felmeddelandet försvinner när kortinnehavaren loggat in med BankID eller skannat sitt pass.


För mer information:

Om du fortfarande har problem, kontakta ID06 AB på support@id06.se.

Vilka behöver ett personligt ID06 konto?

Alla som ska registrera eller godkänna någonting i ID06 systemet behöver ha ett personligt ID06-konto:

  • Firmatecknare: Godkänner företagsregistrering och utser administratör

  • Administratör: Beställer kort, lägger till eller tar bort användare, ger behörigheter

  • Användare / kortbeställare: Beställer kort

  • Kortinnehavare: Godkänner sitt kort

Guider:


Hur ändrar jag personuppgifter på mitt ID06-konto?

För att ändra dina personuppgifter: 

  1. Om du har bytt namn måste du först uppdatera uppgifterna i ditt BankID. 
  2. Logga in till ID06 serviceportal.
  3. När du är inloggad klickar du på ditt namn uppe till höger och väljer Användarinformation.
  4. Nu kan du ändra telefonnummer, e-postadress och lösenord.

Har du problem att uppdatera ditt ID06-konto, kontakta ID06 AB för support; support@id06.se


Logga in till ID06 serviceportal

BankID fungerar inte / jag får ett felmeddelande

Om du har problem med att BankID inte fungerar eller att du får ett felmeddelande där det står ”autentiseringsperioden har löpt ut, testa igen senare” gör så här: 

  1. Använd en dator och inte en mobiltelefon när du ska logga in med BankID.
  2. Se till att du använder Google Chrome som webbläsare. Ladda ned Google Chrome här. 

Om det fortfarande inte fungerar, kontakta företaget ID06 AB:


Kolla personupgifterna

Personuppgifterna, såsom stavning av namn och födelsedatum, i en beställning måste matcha informationen i BankID:t, passet eller det nationella ID:kortet till 100%. Annars kan inte kortinnehavaren godkänna kortbeställningen. En order som inte har godkänts av kortinnehavaren kan justeras i Nexus ID06 orderportal

Personer under 18 år har ibland ett SäkerhetsID utställt från sin bank istället för ett BankID. SäkerhetsID fungerar inte för identifiering för ID06-kort utan personen måste istället skanna sitt pass hos Sistec


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.